#13 Recenzie : Balzac și Micuța Croitoreasă chineză, Dai Sijie 📖📕📚

Rating: 5/5

• Titlu: Balzac și Micuța Croitoreasă chineză
  • Autor: Dai Sijie
  • Pagini: 198
  • Editura: Polirom
  • An apariție: 2000

Romanul autobiografic aduce în scena doi adolescenți, pe autor și pe prietenul său, Luo, fii de medici, adică de burghezi și de „dușmani ai poporului“, trimiși la „reeducare“ pe Muntele Fenixului Ceresc, în plină Revoluție Culturală, într-un sat în care singura cultură este cea agricolă. Înarmați cu o vioară, cu un deșteptător și, mai târziu, cu traducerile interzise, furate de la Ochelarist, un alt tânăr aflat la reeducare, din Balzac, Stendhal, Flaubert, Dumas, Hugo, Dostoievski, Dickens, Melville, Rolland, eroii noștri își execută muncile menite să le învioreze conștiința revoluționară: cară excremente cu spinarea, muncesc în mină și pe orezării și vizionează filme, nord-coreene sau albaneze, pe care le relatează sătenilor în reprezentații de cinema povestit. Ușa evadării și a izbăvirii spirituale li se întredeschide însă prin lectura la lumina lămpii, departe de privirile vigilente ale primarului satului, a marilor autori occidentali puși la index. Și prima care trece dincolo de ea este Micuța Croitoreasă, iubita lui Luo, și ea reeducată, dar sentimental, de Balzac.

„O carte despre Balzac, probabil este și el unul dintre personaje.” Asta mi-am spus când am văzut cartea pentru prima dată într-un raft micuț, în biblioteca veche din camera de zi de unde nu prea îmi „fac cumpărăturile”. Și, da, este despre Balzac, despre cărțile acestuia și nu numai, dar nu este acesta nucleul cărții. 😉

Fiind o autobiografie, povestirea se concentrează asupra autorului-narator, dar și asupra prietenului său Luo, oarecum. După nume/titlu, probabil, vă dați seama că acțiunea se desfășoară în China. Nu, nu este China (cel puțin, asta vreau să cred), nu cea de astăzi, ci una parcă dintr-o altă lume, una paralelă. Chiar dacă evenimentele s-au petrecut în jurul anilor ’60, acum destul de mult timp, este greu de crezut că astfel de legi existau. Ce legi? Păi de la asta pornește romanul, de la obligația pe care o au tinerii și adolescenții de a părăsi sânul familiei și de a merge în locuri izolate de la țară, alături de oameni simpli pentru a-și „înviora conștiința revoluționară”, neștiind când sau dacă se vor întoarce. Mai exact, cărțile, muzica, filmele, arta, toate acestea, și nu numai, erau total interzise, cultura occidentală, dar și cea locală erau șterse meschin – o mulțime de artiști omorâți, cărți arse – și înlocuite de ridicări în slăvi pentru conducător, Mao (nu mai intru în detalii politice), într-un cuvânt : comunism. 😲

„- Și cum îi zice la cântecul ăsta al tău?

– Seamănă cu un cântec, dar este de fapt o sonată.

– Te-am întrebat cum îi zice, n-auzi?! strigă el privindu-mă drept în ochi. Și iarăși mă înfioară cei trei stropi de sânge din ochiul lui stâng.

Mozart…, am dat să spun.

Mozart ce?

Mozart se gândește la președintele Mao, continuă Luo în locul meu.”

Acești doi prieteni, Dai Sijie și Luo, odată ajunși, încearcă să se integreze în comunitate, îndeplinind activitățile agricole care le sunt cerute și intrând în grațiile primarului. Odată ce descoperă, la un alt adolescent adus pentru reeducare, cărți interzise ale unor autori arhicunoscuți, lumea lor se schimbă, uitând pentru un timp de dorința de a ajunge înapoi acasă.

O întâlnesc pe Micuța Croitoreasă, care locuiește într-un sătuc din apropiere, de care se îndrăgostesc amândoi 😳, și împreună se avântă în miile de cuvinte din cărți, tânjind după altele noi, iar din cauza iubirii pentru lectură trec prin diferite situații doar pentru a putea atinge coperta unei noi cărți, indiferent de cine este scrisă.

Pe scurt, este o carte care descrie perfect rolul cărților. O carte despre cărți și despre puterea acestora de a ajuta orice persoană să se schimbe, să se regăsească, chiar și o persoană simplă dintr-un sătuc izolat, asemeni Micuței Croitorese. Acest personaj feminin fiind singurul care evoluează, singura căreia prin operele lui Balzac i se deschid noi orizonturi și i se formează alte perspective asupra ceea ce înseamnă feminitate, reușind astfel, ca prin toate acele gratii impuse de sistemul politic, să găsească o cale de acces : libertatea de a alege, demonstrează că mesajul unei cărți poate avea o mie de înțelesuri pentru tot atât de multe persoane, dar și „că ne construim destinul și (sau, poate, în primul rând) prin cărțile pe care le citim”(Alexandru Călinescu). O carte în care iubirea pentru cărți depășește orice graniță și arată cât de prețuită ar trebui să fie aceasta și cât de norocoși suntem că acele vremuri au apus de mult timp. 👌

Basm și alegorie politică, Balzac și Micuța Croitoreasă chineză îl seduce pe cititor încă de la primele pagini. E o poveste înțeleaptă despre dragoste și iluzie, un comentariu percutant la adresa cunoașterii și puteri, care dovedește că scrisul învinge sabia sau dolarul.” (New York Times)

Romanul lui Dai Sijie este un adevărat miracol – o istorie plină de gingășie și, adesea, de umor, strecurată în decorul sumbru al Revoluției Culturale.” (Los Angeles Time)

Cu siguranță, orice iubitor de cărți s-ar înfrupta cu patos din fiecare pagină – cu toate că suspansul nu prea și-a făcut loc printre rânduri – până la finalul care m-a făcut să vreau să mai existe și alte pagini. 😭

Fac parte dintr-o generație care credea sincer că o carte îți poate schimba viața.” (Dai Sijie

Pentru iubitorii de filme, există și o ecranizare a cărții coordonată de însuși Dai Sijie. 😀

Cartra poate fi comandată de  AICI sau AICI.

Nu știam că un licăr de speranță pentru propriul viitor poate face din cineva un ins complet nebun, arogant, cu vocea plină de ambiție și de ură.

Fluviul năvalnic al sutelor de pagini pur și simplu mă înghițise. Era cartea pe care mi-o dorisem dintotdeauna : o dată ce-ai terminat-o, nimic nu mai e la fel, nici viața asta amărâtă, nici lumea asta nenorocită.

6 gânduri despre “#13 Recenzie : Balzac și Micuța Croitoreasă chineză, Dai Sijie 📖📕📚

• De la începuturi încoace, tot mărul interzis a fost mai gustos. Și spun asta pentru că literatura chineză nu prea exista, majoriatea autorilor fiind eliminați asemenea cărților, iar cei care doareau să trăiască trebuiau să scrie doar lucruri mărețe despre conducător, deci nu aveau liberă exprimare, nu era nimic nou sau interesant care șă atragă cititori, iar tot ce a rămas erau cărțile din occident, interzise la rândul lor. Pe scurt, nu existau acei autori chinezi interziși sau poate nu erau deloc cunoscuți. 😉

Apreciază

• Nu e chiar asa, exista literatura chineza multa si uneori mult mai dezvoltata decat cea europeana/americana, doar ca era anterioara comunismului. De asemenea, exista literatura chineza din exil, in special din Taiwan, dar si din alte tari care au primit refugiati. Cei care stiau cate ceva despre literatura stiau cel putin despre autorii anteriori comunismului, daca nu stiau nu stiau nici despre cei vestici. Si ambele tipuri de literatura erau interzise in aceiasi masura. De fapt toate tipurile erau interzise, in urma revolutiei culturale din China singura carte acceptata era cartea rosie a lui Mao.
        Si intrebarea ramane, de ce alegeau cev din culturi total diferite si nu din cultura lor, cea care le era interzisa si din cauza careia sufereau practic. Nu erau reeducati pentru ca regimul voia inlocuirea culturii occidentale ci pentru ca voia inlocuirea culturii chineze.
        Cred ca o sa caut sa vad daca a scris cneva ceva despre asta.

Apreciat de 1 persoană

• Nu pot spune că nu este așa, ce-i drept, erau mai atrași de literatura europeană. Ideea e că se găseau mai ușor cărțile occidentale, acestea existând în Europa, pe când cele ale autorilor chinezi erau luate de către autorități, rar găsindu-se exemplare.

Apreciază